Recensie: Divergent – Veronica Roth | Maartje Leah
22/04/2013 | Boeken

Divergent Veronica Roth

• 576 pagina’s
  • Katherine Tegen Books
  • Hardcover: 3 mei 2011, paperback: 28 februari 2012
  • Paperback: €7,76

Ik schrok een beetje toen ik erachter kwam dat ik nog geen recensie had geschreven over het boek Divergent van Veronica Roth. Het is zo’n geweldig boek! Dus, ondanks dat dit boek al wat oud is (uit 2o11 alweer) ga ik alsnog deze recensie plaatsen. Simpelweg omdat iedereen dit boek zou moeten lezen. Zeker als je boeken als The Hunger Games leuk vindt is dit een boek voor jou.

In de wereld van Divergent is Chicago opgedeeld in verschillende fracties: Candor (Oprechtheid), Abnegation (Zelfverloochening), Dauntless (Onverschrokkenheid), Amity (Perfectie) en Erudite (Geleerd). Het boek gaat over Tris. Ze is geboren in Abnegation maar op haar zestiende moet ze een test doen waaruit komt welke fractie perfect bij haar past, ze kan dan zelf kiezen in welke fractie ze wil horen.

Uit de test komt dat ze Divergent (Afwijkend) is. Ze hoort in geen één fractie echt thuis, ze heeft eigenschappen van alle fracties. Er wordt haar duidelijk gemaakt dat dit erg gevaarlijk is en dat ze het aan niemand mag vertellen. De leiders zijn niet goed in staat om macht te hebben over dit soort mensen omdat ze op een andere manier denken. Uiteindelijk kiest Tris voor Dauntless en laat ze haar ouders achter in Abnegation. Ze moet een selectie doorkomen en hiervoor allemaal gevaarlijke tests doorstaan. Het gaat allemaal goed in de fractie totdat er vreemde dingen gebeuren. Tris besluit op onderzoek uit te gaan en komt erachter dat de verschillende fracties anders in elkaar zitten dan ze daarvoor had gedacht.

Nadat ik de eerste pagina gelezen had wilde ik het boek niet meer wegleggen. Ik vind vaak boeken interessant die een hele nieuwe wereld schetsen en dit was weer zo leuk bij Divergent. Het boek is goed verteld waardoor je je deze wereld goed voor kunt stellen. In het begin heb je nog niet door dat het Divergent zijn zo gevaarlijk is, het lijkt vrij logisch dat je meerdere eigenschappen uit de fracties bezit. Aan het einde van het boek begrijp je pas hoe gevaarlijk het is en wordt het veel spannender. De opbouw van dit boek is hierdoor anders, het eerste deel is meer informatief en dit heb je nodig om het laatste, spannende stuk te begrijpen. Zoals eerder gezegd, als je The Hunger Games goed vond is dit zeker iets voor jou. Er zitten namelijk dezelfde aspecten in: machtsmisbruik, fysieke en mentale tests en rebellie.

Lezen als:

• Je van spannende fantasy boeken houdt
  • Je zin hebt in een goede pageturner